Foglossning – 10 knep som lindrar!

Tips vid foglossning

16337

Till alla er som är gravida och besväras av foglossning! Här är en lista över mina bästa tips för att få livet att bli så drägligt som möjligt. Jag har under alla mina graviditeter haft MYCKET känningar i bäckenlederna. Därför har jag också grävt igenom hela min sjukgymnastiska arsenal och testat metoder för att få smärtan att lätta. För en vecka sedan hävdade jag att “fogarna, de kan jag i alla fall hantera” när någon frågade. Idag skär det framtill över pubisbenet så fort jag ändrar ställning och jag är beredd att ompröva uttalandet… Jag vet i alla fall hur ni har det som också grimaserar varje gång ni behöver byta sida i sängen för att ni vaknat av värk i ena höften. Ingen position är smärtfri när jag stannar i den länge och det är fogsmärtan som får mig att gå upp tidigt varje morgon.

Men först, vad är foglossning? Enkelt uttryckt är det en främst hormonell påverkan som gör bäckenlederna extra rörliga under graviditet. Fiffigt när ungen ska glida ut, mindre praktiskt medan vi blivande mammor i månader ska släpa runt på en växande mage. De här besvären blir ofta mer uttalade för dig som redan innan graviditeten var överrörlig i lederna.

Fogsmärta upplevs ofta i hela sätesregionen, över en eller båda skinkorna och mitt fram över pubisbenet. Framtill kan det stråla och skära till när man till exempel stöter mot handfatet. Bak och kring höfterna kan det både värka molande och skära till eller hugga vid varje steg. Det sista kan bero på att ena bäckenet roterat lite och alltså ligger fel. Det kan av en sjukgymnast krängas tillbaka i läge, men min åsikt är att det sällan är värt besväret eftersom bäckenet har en tendens att rotera igen någon timme eller dag senare. Dessutom finns tecken som tyder på att leder som ruckas med kraft ofta på sikt blir mer rörliga. Onödigt. Bättre är att komma åt det som orsakat rotationen, vilket ofta är stela muskler i sätet.

Här kan du läsa mer om Sjukgymnasten Moas 10 tips vid foglossning.

Tips: Här hittar du en bra och prisvärd onlinekurs i profylax. Just nu får du 20% rabatt på kurser på Föräldrautbildning.se om du anger koden “gravid19“.profylaxkurs online

DELA

Om bloggen Äventyra mera

Jag heter Moa och är en backpackersjäl som med min livskamrat har rotat mig i min hemstad. Med två barn och ett tredje på väg lockas jag fortfarande ut på äventyr – men inte nödvändigtvis vidlyftiga! Jag skriver om min passion för pudersnö och yllekläder. Om hur jag lapar energi framför brasan, varför jag packar plastpåsar och kladdnötter och om friheten att kunna bära barn i obanad terräng. Både privat och i mitt jobb som sjukgymnast möter jag alltför ofta nerstressade föräldrar. Här vill jag också dela mina bästa tips för att balansera äventyrstörsten, vardagen och behovet av vila. Jag vill inspirera till att släppa prestige och kontroll, sänka ribban och våga kasta sig ut i det okända! Välkommen!
Föregående artikelFördjupad läsning – Babyhjälp
Nästa artikelTips för att lättare bli gravid