Graviditetshjärna – myt eller verklighet?

3242

Letar du efter din telefon? Ja, alltså den du pratar i just nu. Har du gått till affären och glömt vad du skulle köpa? Har du helt tappat tråden mitt i en mening eller helt glömma bort ett möte? Har du haft någon av dessa problem kan du ha det som kallas “graviditetshjärna”.

Många av oss har hört hur gravida säger att hon har “graviditetshjärna”. Men existerar minnesproblem i samband med graviditet och vad beror det i så fall på?

Existerar begreppet graviditetshjärna?

Det finns en del studier om minne och graviditet och en studie visar att graviditetshormoner faktiskt kan försämra minnet. Forskare vid University och Bradford och Bradford Institute for Health Research i England jämförde 23 gravida kvinnor och 24 icke-gravida som fick utföra en rad med minnestester. Testerna gick ut på att komma ihåg var till exempel bilnycklar låg eller var bilen står parkerad. De mätte hormonnivåerna i varje grupp och kom fram till att de gravida kvinnorna hade mycket sämre minne än de icke-gravida.

Men det finns andra studier som visar att det inte finns något som tyder på att gravida får sämre minne. Detta kan istället vara en upplevd försämring än en faktisk försämring. Det resultatet kom den här studien fram till och även den här australienska studien kom fram till att det finns inget som tyder på att minnet blir sämre när man är gravid.

Att bli gravid förändrar allt – även minnet

Det är alltså inte fastställt vad som orsakar graviditetshjärna eller om den överhuvudtaget existerar. Men det finns vissa faktorer som kan bidra till en minskad eller upplevd minskning i minnet under graviditeten. Hormoner kan vara en orsak, men man måste även tänka på att en graviditet är en livsförändrande händelse. Precis som äktenskap, ett dödsfall, ett nytt jobb eller andra stora händelser i som påverkar ditt liv, kan en graviditet orsaka dåligt humör, stress eller koncentrationssvårigheter. Lägg dessutom till illamående, sömnproblem, värk och annat obehag som hör till en graviditet. Då är det plötsligt inte så konstigt att saker som minne och uppmärksamheten inte fungerar lika väl som innan.

Kämpa mot graviditetshjärnan!

Det finns några saker du kan göra för att känna dig mer fokuserad. Sömn är till exempel mycket viktigt under graviditeten. Kolla in våra sömntips för att sova bättre. Förutom att sova bör du även motionera 30 minuter per dag. En kort promenad kommer att hjälpa dig att må bättre, sova bättre och vara mer alert.

 

Källa: Livescience.com