Betygssystem…

3632

Bygger inte evolution på utveckling som leder till förbättring? Det verkar inte gälla när det kommer till skolans betygssystem. De ändras stup kvarten och det verkar varken finnas logik eller förbättring.

Min 15-åriga dotter berättar om att lärarna använder många inlämningsuppgifter som utpressning mot betygen. Är det verkligen syftet? Vissa tycker att man ska slopa betyg, för att det gör åtskillnad på människor. För mig är det helt avhängt på syftet. Borde inte det vara som lön för mödan, att om jag jobbar hårt och är ambitiös får jag ett betyg därefter.

Det är också lite märkligt att ansträngningen som vissa ungdomar gör, inte betygsätts, bara resultatet. Det är onyanserat i min värld.

Blenda kommer hem nästan varje dag med nya uppgifter som ska göras, trots att det bara är någon vecka kvar till skolavslutningen och betygen, i stort sett är satta. Hon påstår att vissa lärare säger att den här sista uppgiften är helt avgörande för betygen. Hon är helt knäckt och går på knäna. Hon har A i flera ämnen och är nu, den här tiden på året, väldigt skoltrött. Om hon skulle lämna in en uppgift nu som inte har betyget A, kan det påverka hela hennes betyg i det ämnet. Det är onaturligt. Ibland har man en dålig dag och det är sunt. Alla människor har svackor, så vad lär våra barn när vi kräver att de alltid ska vara på topp?

Vi lever i en prestationskultur, med sjukskrivningar för utmattningsdepression, som ökat med 70% de sista två åren. Det sjunker längre och längre ner i åldrarna. Idag är en stor ”riskgrupp” ungdomar. Föräldrarnas förhållningssätt till sina barns prestationer är en stor del av kakan, men skolan är också ansvarig.

Alla människor tycker om att prestera, det vill säga gillar att göra saker. Det ingår bland våra grundläggande behov, men inte bara. I grunden är vi ändå mänskliga varelser och det finns en lång rad andra behov som också behöver bli tillgodosedda för att vi ska må bra, till exempel regelbunden återhämtning.