Barnets språk

Barnets språkutveckling

113
barns språkutveckling

När pratar barn

Barnets språkutveckling börjar redan tidigt och den berörs och undersöks redan på BVC när barnet är 6.8 veckor. I början handlar språket mest om att svara med ett s.k. svarsleende eller trivselljud. Senare under barnets utveckling går man in och tittar på hur barnet uttrycker sig i de olika stadierna och senare hur de faktiskt använder det talande språket.

Språkets utveckling kan variera mycket mellan olika barn. De nedan angivna värdena kan dock ses som riktmärken.

Språket vid 4 månaders ålder

  • Regagerar på välkända röster.
  • Härmar ansiktsrörelser/ grimaser.
  • Kommunicerar mest via skrik/ gråt.

Språket vid 8 månaders ålder

  • Skrattar som svar på skoj.
  • Använder gester, ögonkontat och olika ljud.

Språket vid 12 månaders ålder

  • Använder gester, grimaser, ögonkontakt och ljud.
  • Kan börja säga första ord.
  • Experimenterar med ljud.

Språket vid 18 månaders ålder

  • Säger “Hej” eller “Hejdå” på uppmaning.
  • Säger enkla ord och pekar.
  • Tittar på personen barnet talar med.

Språket vid 24 månaders ålder

  • Kan 200 – 300 ord.
  • Pekar på t ex öra, öga och näsa på uppmaning.
  • Använder 2 – 3 ords meningar.
  • Säger “tack” på uppmaning.
  • Säger ofta “Nej”.
  • Använder “jag” och “min/ mitt” ofta.
  • Härmar ord.
  • Säger ord på uppmaning när man pekar i bilderbok.

Språket vid 3 års ålder

  • 75-80% av språket är förståeligt.
  • Talar meningar på 3-5 ord.
  • Hoppar över ord ibland.
  • Gillar att lyssna på sagor, helst en välkänd som läses exakt likadant varje gång.
  • Gillar att sjunga enkla sånger.
  • Kan svara på frågan om barnet är “flicka eller pojke”

Språket vid 4 års ålder

  • Kan lära sig att känna igen bokstäver och skriva namn.
  • Kan känna igen ord i enkla böcker eller på skyltar (T ex STOPP).
  • Kan räkna 1-7 saker högt.
  • Bildar relativt komplexa meningar.
  • Kan lära sig namn, adress och telefonnummer.
  • Gillar att sjunga, rimma och säga påhittade ord.
  • Kan följa instruktioner i flera led, även utan sammanhang “Gör det och därefter gör det”.

Språket vid 5 års ålder

  • Känner igen färgerna (röd, gul, blå, grön, svart).
  • Förstår att Sagor har “början”, “mitten” och “slut”.
  • Förstår att böcker läses från vänster till höger.
  • Gillar att berätta egna berättelser.
  • Gillar gåtor och skämt.
  • Lär sig några bokstäver och siffror.

Läs även: Barnets motoriska utveckling