Värme – bad, dusch eller värmekuddar

1909


I början av latensfasen och under själva öppningsskedet kan varma bad, eller en varm duschstråle som riktas mot där det gör ont, ha en mirakulöst avledande effekt.

När du badar varmt får kroppen hjälp på traven att slappna av tack vare att blodtrycket sjunker. I och med den avslappnande effekten minskar också oro. Avslappning minskar smärtan samtidigt som din kropp fortsätter jobba.

Samma procedur sker om du riktar varmt vatten mot till exempel magen eller ryggen, eller var det än känns behagligt.

Dusch är att föredra om ditt vatten redan gått, eftersom bad ökar risken för infektioner och spridning av bakterier då det är öppet in till barnet.

Vetekuddar som värms i micron kan användas med liknande effekt. Har man ingen vetekudde kan man lika väl fylla en eller flera tomflaskor med varmt vatten.

Värme är en enkel och lättillgänglig smärtlindringsmetod. Dels har du tillgång till bad/dusch/vetevärmare i hemmet, men det finns också i någon form på förlossningsavdelningen.

Kom ihåg att dricka mycket vatten om du badar eller duschar varmt.

DELA
Föregående artikelOrsaker till långsam förlossning
Nästa artikelTENS