Sömn – tredje trimestern

Sömn i slutet av graviditeten

2933


Den tredje trimestern är inte direkt känd för att erbjuda världens bästa nattsömn. Magen har tagit enorma proportioner, bebisen lever aktivt där inne och kissnödigheten från första delen av graviditeten har infunnit sig på nytt.

Under den här tiden faller du inte i djupsömn så ofta och uppvaknanden sker titt som tätt.

Bebisen vaknar och somnar i magen på obestämda tider och rullar runt och sparkar, detta stör naturligtvis din egen nattsömn och är inte så mycket att göra åt.

Kissnödigheten däremot kan gå att hålla i schack genom att försöka låta bli alldeles för mycket vätska precis innan läggdags. När du väl kissar är det smart att försöka tömma blåsan så mycket du bara kan. Ett trick att ta till är att böja sig framåt så mycket man kan när man kissar, då töms även de allra sista dropparna.

För en skön sovställning kan man precis som vanligt bulla upp med kuddar, både mellan knäna och bakom ryggen och var man än känner att det behövs. (tips: om du inte redan gjort det så kan vi tipsa dig om att köpa en gravidkudde)

Försök undvik att sova på ryggen, en del kan uppleva en väldig yrsel av att ligga på rygg. Att ligga på mage är naturligtvis uteslutet (om än en väldigt saknad sovposition som du snart kan få använda igen). Det bästa är att sova på vänster sida, blodet i kroppen flödar som bäst då.

Hur svårt det än kan vara att få till en god nattsömn under den här perioden är du nu i slutet av graviditeten och kommer så småningom bli av med kissnödigheten, sparkarna i magen och den otympliga kroppen. Fokusera på att sova så skönt som möjligt och kompensera med dagvila när du kan.