Sömn – andra trimestern

1612


Även om sömnen fortfarande kan vara långt ifrån vad den var före graviditeten brukar nattsömnen ha förbättrats betydligt i den andra delen av graviditeten.

Efter flera månader av störd nattsömn och dåsighet på dagen på grund av rusande progesteron stiger nu halten av graviditetshormoner i en mer stabil fart. Detta gör att nattsömnen kan infinna sig på nytt samtidigt som energinivåerna under dagen inte når samma dalar som tidigare.

Dock kan andra otrevligheter infinna sig nu, som t.ex. kramper, snarkningar och livliga drömmar.

Försök att dricka ordentligt med vatten, det kan minimera uppkomsten av kramp. Se också till att du får i dig tillräckligt med B-vitamin och kalk.

Om kramperna uppkommer på natten kan man prova att pressa fötterna mot sin sänggavel. Annars funkar det bra att stiga upp ur sängen och stå på det krampdrabbade benet tills det går över.

Man kan också prova att lägga en extra kudde under benen, det förbättrar cirkulationen och minskar eventuell svullnad i benen.

Vad gäller snarkning under graviditeten beror det oftast på viktuppgång och/eller nästäppa p.g.a. svullna slemhinnor. Koksaltlösning eller näsdroppar brukar fungera mot det sistnämnda.

De livliga drömmarna är inte så mycket att göra något åt, och de tros bero på att man överlag är i ett nytt sinnestillstånd under graviditeten och hjärnan behöver bearbeta fler omedvetna känslor och tankar.

Sov gott när du kan, för även om nattsömnen fortfarande inte är helt ostörd så är den här perioden bättre ur sömnsynpunkt än både den föregående och den nästkommande.

Det är en god idé att etablera så goda sovvanor som möjligt redan nu för att ligga steget före inför den sista trimestern.

För en extra skön sovställning kan du bulla upp med kuddar, t.ex. en under magen, en mellan knäna och en under armen. Man får prova sig fram vad som känns skönt, huvudsaken är att du sover gott och mycket.