Så motverkar du trötthet under graviditeten

5114


Att vara trött och matt under graviditeten är mycket vanligt och kan vara mycket frustrerande för en gravid kvinna. Hur trött man känner sig varierar från person till person och kan även skilja sig från graviditet till graviditet.

Det är väldigt vanligt att tröttheten är som störst under den första delen av graviditeten, men det är också vanligt under den tredje trimestern. De flesta är mindre trötta under andra trimestern.

Trötthet under första trimestern

Det som orsakar tröttheten är de hormonförändringar som sker under graviditeten. Hormonet som påverkar förändringarna i energinivåerna är progesteron. Det ökade blodflödet under graviditeten minskar ditt blodtryck och det bidrar också till lägre energinivåer under den första trimestern.

Stress, humörsvängningar och ångest ökar också under början av graviditeten och kan leda till att du känner dig mentalt utmattad. Alla dessa faktorer är normala och är en del av graviditeten och gör energibristen helt normal också. Men det är en frustrerande tid att vara orkeslös och ständigt trött.

Trötthet under andra trimestern

Under andra trimestern vänder det för de flesta och de får ökade energinivåer. Men tyvärr kan tröttheten ibland hålla i sig för vissa.

Energiökningen leder till att många utnyttjar tiden till att planera inför barnets ankomst. Man shoppar, inreder barnrummet/barnhörnan och andra saker som den kommande familjemedlemmen kan tänkas behöva.

Trötthet under tredje trimestern

Under den tredje och sista trimestern kan du förvänta dig att dina energinivåer fortsätter att sänkas. Ditt barn växer, din kropp förändras och det krävs mer energi för att få saker gjorda. Alla extra ansträngningar tömmer lätt ditt energiförråd och du kan känna dig mycket trött och utmattad. Att få tillräckligt sömn är en stor utmaning då barnet växer och sparkar. Bristen på sömn leder givetvis också till att du känner dig mycket trött.

Hur man hanterar trötthet under graviditeten

Det finns dock några saker du kan göra för att motverka din brist på energi och mitt under den värsta tröttheten vill man göra allt för att få tillbaka en gnutta av den energi man hade innan. Här kommer några tips som kanske kan hjälpa dig

Ta en tupplur

Unna dig att ta tupplurar de stunder då du känner att dina energinivåer är låga. Gå och lägg dig tidigt. Avsätt en tid på lunchen att sova lite,

Ändra ditt schema

Acceptera att du är gravid och att all energi just nu går till bebisen. Säg nej om du inte orkar socialisera dig och ta inte på dig mer på jobbet. Förklara för din chef, dina vänner och kollegor att du helt enkelt inte orkar lika mycket som förr.

Ändra träningsrutiner

Motion är bra för dig och barnet, men lyssna på din kropp och hitta en rutin som passar dig och ditt nya tillstånd. Vissa delar bör du kanske öka, medan andra delar bör du begränsa. Prata med din barnmorska om vad som skulle passa dig.

Ät hälsosamt

Välbalanserad kost är också viktigt när det kommer till dina energinivåer. Investera i protein, järn och långsamma kolhydrater. Att äta ohälsosamt och frossa i ett överflöd av kolhydrater och stärkelse kan bidra till att minska din energi.

Källa: APA och Vårdguiden