Nio sömntips till gravida

0
1556
Annons

Många gravida upplever problem med sömnen, särskilt under den senare delen av graviditeten. Och med en stor mage och en sparkande bebis i magen kan det verkligen vara svårt att sova. Här kommer några tips för att undvika att hamna i en ond spiral av insomnia.

Sov på vänster sida.  Under den tredje trimestern bör du sova på vänster sida för bästa blodflödet till fostret, livmodern och njurarna. Undvik att ligga platt på rygg under en längre tid.

Undvik att dricka mycket innan läggdags. Under dagen ska du dricka mycket vätska, men dra ner innan du ska lägga dig.

Ät inte stark mat på kvällen.  Om du lider av halsbränna ska du inte äta stora mängder av kryddig, sur, friterad eller stekt mat. Om du ändå har ett stort problem med halsbränna, sov med huvudet högt på kuddar.

Träna regelbundet. Att träna under graviditeten hjälper dig att hålla dig frisk, förbättrar cirkulationen och minskar risken för att du ska få kramp i benen.

Många mellanmål. Försök att äta små mellanmål under dagen. Om du håller magen full undviker du illamående.

Skaffa ”gravidkuddar”. Det finns särskilda ”gravidkuddar” och madrasser som kan hjälpa dig att sova bättre. Eller använd vanliga kuddar för att stödja kroppen. Du kan till exempel lägga en kudde mellan knäna för att undvika att du belastar bäckenet.

Ta en tupplur. En undersökning som National Sleeping Foundation gjort visade att 51 % av gravida tog en tupplur minst en dag i veckan.

Utveckla din andningsteknik. Lär dig att koppla av med avslappningsövningar och andningsteknik. Detta kan även hjälpa dig när värkarna drar igång.  För vissa hjälper det även att ta ett varmt bad eller dusch innan läggdags.

Prata med en läkare. Om dina problem skulle kvarstå eller om du skulle utveckla mycket svåra sömnsvårigheter bör du kontakta vården.

Källa: National Sleeping Foundation

Annons

INGA KOMMENTARER