Kost för dig som vill bli gravid

Tänk på vad du äter när du försöker att bli gravid.

146
Ät rätt för att bli gravid


När du försöker att bli gravid så är det viktigt att ha bra matvanor. Detta både då det kan göra det lättare att bli gravid samt för att du då har byggt en bra grund för en hälsosam och sund graviditet.

Kosten påverkar din förmåga att bli gravid

Det du äter påverkar allt från ditt blod, till dina celler och till dina hormoner. Du bör därför tänka på vad du äter och vad du inte bör äta. Även om du äter en bra och balanserad kost så rekommenderas du att ta tillskott av folsyra och eventuellt järn. Detta bör du börja med redan när du försöker att bli gravid.

Kostråd när du vill bli gravid

Här går vi igenom ett par olika livsmedel och hur de eventuellt kan påverka din förmåga att bli gravid.

Koffein när du vill bli gravid

Det är osäkert huruvida koffein påverkar din fertilitet. Det finns dock en del som tyder på att regelbundna intag av höga doser av koffein kan påverka negativt på din förmåga att bli gravid. Vi pratar då om halter över 500 milligram per dag. En normal konsumtion av koffein (kaffe och te) bör dock vara helt säkert att dricka utan att det påverkar din förmåga att bli gravid.

Frukt och grönsaker när du vill bli gravid

Detta är moder naturs multivitaminer, så hur fel kan det bli? Frukt och grönsaker innehåller en stor mängd vitaminer och mineraler som är otroligt viktiga för att din kropp ska vara optimerad inför en graviditet. Du får dessutom i dig fiber när du äter dessa fantastiska produkter.

Exempelvis så innehåller spenat, sparris och broccoli höga halter av B-vitaminet folat (det som i tillskottsform kallas folsyra). Folsyra spelar en viktig roll i barnets utveckling och behövs för celldelningen i kroppen. Under de första veckorna efter befruktning bildas det tidiga anlaget till det centrala nervsystemet hos fostret. Folsyra spelar här en viktig roll för att detta ska utvecklas normalt.

Även vitaminer som innehåller mycket C-vitamin, såsom citron, jordgubbar, broccoli och tomater, är extra bra för dig som vill bli gravid. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn, vilket är en viktig mineral för kvinnor som försöker att bli gravida. Generellt kan du ha i åtanke att du ska försöka äta välja frukter och grönsaker i regnbågens alla färger. På så sätt får du i dig en bra mix av näring.

Ät fisk för att bli gravid

Fisk innehåller fettsyran omega-3 som enligt viss forskning tros ha positiva effekter på fertiliteten. Forskning som talar för att man ska äta mer fisk med höga halter av omega-3 visar att fettsyran hjälper till att hålla en jämn ägglossningscykel samt att den förbättrar äggkvalitén. Omega-3 är även viktigt för barnets hjärn- och ögonutveckling. Det sägs även att fettsyran minskar risken för depression samt minskar sannolikheten för prematur födsel.

Innan du väljer vilken fisk du ska äta så bör du läsa livsmedelsverkets rekommendationer. Viss fisk innehåller höga halter av metaller och föroreningar vilka bör undvikas när du försöker att bli gravid.

Järn när du vill bli gravid

Se till så att dina nivåer av järn är fyllda innan du blir gravid. Detta är extra viktigt om du har rikliga blödningar när du har mens. När du väl är gravid så behöver fostret stora mängder järn vilket gör att du som blivande mamma lätt får brist.

Fullkorn när du vill bli gravid

Om du försöker att bli gravid så kan det vara bra att äta så nyttigt och näringsriktigt som möjligt. Att välja fullkornsalternativ är då en bra start. Byta ut dina kolhydratkällor till fullkorn så snart du kan, avseende pasta, bröd, flingor och liknande produkter. Att äta raffinerat socker / kolhydrater kanske inte direkt påverkar din förmåga att bli gravid. Motsvarande fullkornsalternativ innehåller dock högre nivåer av fiber, vissa B-vitamin samt järn, vilket gör det till ett fördelaktigt val.

Se över ditt proteinintag

Protein är en viktig del av en hälsosam kost. Fortfarande är det många som får större delen av sitt proteinintag från animaliska produkter såsom nötkött, fläskkött eller kyckling. Om du känner dig träffade så bör du försöka att även hitta alternativa proteinkällor. Bra sådana är nötter, bönor, ärtor, sojabönor och tofu. Viss forskning tyder på att skifte till dessa proteinkällor kan minska svårigheter att bli gravid till följd av ägglossningsproblem.

Läs även: Hur vet man när man har ägglossning?