Foglossning – ett vanligt problem

Foglossning under graviditeten

1960
Foglossning gravid


Foglossning är en naturlig process i samband med graviditet och helt nödvändig för att barnet ska kunna passera genom bäckenet och födas genom slidan.

Bäckenet luckras gradvis upp under graviditeten tack vare hormonet Relaxin som börjar utsöndras i kroppen någon gång under de första tre graviditetsmånaderna och fortsätter utsöndras genom hela graviditeten.

Foglossning, som också kallas för bäckenuppluckring eller symfysiolys är varken skadligt för mamman eller fostret men kan för en del kvinnor orsaka mycket besvär.

Foglossningsvärk bak i korsryggen och/eller fram över blygdbenet kan upplevas som väldigt plågsamt och i extrema fall kan kvinnan behöva rullstol eller kryckor för att överhuvudtaget kunna ta sig fram.

Risken att få problem med foglossningssmärtor kan öka om man arbetar med tunga lyft eller tidigare haft någon form av ryggbesvär. En vältränad mag- och ryggmuskulatur kan verka stödjande och avlastande för bäckenet men samtidigt är en vältränad kropp ingen garanti för att inte drabbas av besvären.

Det spelar inte heller någon roll om man tidigare varit gravid och symtomfri, alla kan drabbas av smärtorna och det är ännu inte helt klarlagt varför vissa får mer problem än andra.

Lindra besvären vid foglossning

För att skona kroppen och minska belastningen på bäckenet kan man prova att:

  • Stå i stället för att sitta
  • Använda fotriktiga skor och undvika högklackat
  • Undvik att böja eller vrida ryggen, håll näsan i riktning med tårna hela tiden
  • Använda stöd för svanken
  • Undvik stillasittande och korslagda ben
  • Sitta ner när man klär sig på underkroppen
  • Gå i trappor genom att sätta båda fötterna på trappsteget innan man tar nästa steg, eller åk hiss om det är möjligt
  • Gå med korta steg, men cykla hellre än gå
  • Undvik tunga lyft
  • Sov på mjukt underlag
  • Bada varmt och/eller få lätt massage
  • Undvik träning som inte känns bra

Det finns även en rad rörelser som kan lindra smärtan genom att musklerna slappnar av och man avlastar de. Räta ut svanken enligt följande instruktioner:

  • Stå upp med benen lätt isär. Använd magmusklerna till att ”dra in” bäckenet och stjärten.

Eller:

  1. Lägg dig på rygg på golvet, gör knipövningar samtidigt som du pressar svanken mot golvet
  2. Knip med bäckenbotten och skinkorna samtidigt och lyfts en upp hela bäckenet från golvet.

Eller:

Stå på alla fyra och skjut rygg, d.v.s. krök ryggen uppåt ungefär som en katt.

Hjälpmedel vid foglossning

Om besvären fortgår och man påverkas mycket av smärtorna finns det olika hjälpmedel som kan hjälpa.

  • Trokanterbälte/foglossningsbälte

Bältet provas ut i samråd med sjukgymnast för att avlasta det område där just man själv har problem. Bältet är ett brett band som spänns runt höfterna och stabiliserar bäckenet.

  • Tens-apparat

Tens-apparaten som kan hyras av sjukgymnaster och hos barnmorskan aktiverar kroppens eget smärtlindringssystem genom att de gummiplattor man fäster på huden avger elektriska impulser som stimulerar nerverna. Genom att stimulera huden med impulser på detta sätt kan man undvika att smärtimpulserna når hjärnan då dessa leds genom samma nervbanor som beröringsimpulser. Man lurar helt enkelt hjärnan att fokusera på beröringen från nervstimuleringen.

  • Akupunktur

En allt vanligare behandlingsform som tillhandahålls av barnmorskor och sjukgymnaster.

  • Vattengymnastik

Kan verka smärtlindrande

  • Sjukgymnastik

Hos sjukgymnasten kan man få specialutformade övningsprogram och få hjälp med vilka rörelser man ska undvika

Problemen med foglossning försvinner i regel antingen innan förlossningen, i samband med att barnet föds eller en kort tid därefter. Dock är det viktigt att fortsätta följa de råd man följt under graviditeten för att underlätta för kroppen att läka ordentligt och undvika långvariga besvär.