Bota vintertröttheten med dessa enkla knep

1098


Vinter och kallt. Hormoner i gungning och en vår som aldrig tycks komma. Under den här årstiden är det lätt att känna sig trött och irriterad. Men det finns olika sätt att kicka igång kroppen och knoppen, även under de mörkaste månaderna.

Låt oss vara ärliga. Vintern i Sverige kan få den bäste att tappa humöret. Är man dessutom gravid och har en tung kropp, ett humör som är ostadigt och en trötthet som har en som i en liten ask, är det lätt att deppa ihop. Och är det så att du känner dig mer trött, orolig, ledsen och håglös än vanligt – prata med din barnmorska för att se så att du inte drabbats av en depression.

Men även om du inte drabbats av depression kan du ha dagar där det känns lite extra motigt. Lyckligtvis finns det visa tips och trix att ta till för att få lite ljus i mörkret.

Fånga solen. Lys upp vintermörkret – bokstavligen. Passa på att ta en lång promenad de soliga dagarna. Det är ett av de enklaste och mest effektiva sätten att få upp ditt humör. Planera in promenaden så tidigt som möjligt, gärna på morgonen. Studier visar att solljus är det mest effektiva sättet att maximera humöret.

Ät mer Omega-3. Omega-3 är inte bara bra för ett barns hjärna och hjärta – de har också visat sig vara en riktig humörhöjare. Öka ditt intag genom att äta mer fisk. Kolla in Livsmedelsverkets lista på säker fisk och börja fiskfrossa!

Rör på dig! Regelbunden motion är viktigt för både dig och ditt barn, men visste  du att det även är bra för din hjärna? Regelbundna träningspass ökar nivåerna av endorfiner som gör dig glad och pigg. Om väderförhållandena gör att det är svårt för dig att ta dig ut, finns det massor med klipp på Youtube eller kanske kan du klicka hem en tränings-DVD?

Gör den perfekta spellistan. Det är ingen hemlighet att musik kan påverka ditt humör. Det finns forskning som visar att att musik kan hjälpa din kropp att utlösa dopamin som gör att dig gladare. Så lägg lite tid på att skapa en lättsam spellista med dina favoritlåtar, den kan hjälpa dig att komma igenom de tuffa tiderna.

Planera in roliga aktiviteter. Det är kallt ute, du är trött och det finns ingenting du hellre vill göra än att ligga inne och göra precis ingenting. För att motverka håglösheten är det bättre att du planerar in roliga grejer som att gå på museum, boka in en mainikyr, ta en yogakurs där du kanske kan träffa andra gravida i samma sits? Dessitom får du din dagliga dos av endorfiner.

Andas. Många som testat mindfulness vittnar om att det sänker ångest och depressionssymptom. Om du vill prova lite lätt är en god idé att sitta på en lugn, privat och tyst plats i 10 till 15 minuter. Fokusera på dina andetag och försök att att lägga märka till, men inte döma, tankarna som passerar genom ditt sinne.

Prata om det. När all din energi går åt till att skapa ett liv, är det normalt att enbart prata med din partner. Men underskatta inte kraften i positiva samtal med en kompis. Om vintertröttheten tagit ut sin rätt på dig. sträck ut handen till en god vän och planera in en fika. Eller bara lyft luren och ring ett samtal. Ibland är det just att prata om sina känslor som är nyckeln till att ta sig ur en känslomässig dipp.

Krama din älskling. När vi ändå är inne på att hålla din partner nära: att krama och vara nära din partner kan påverka ditt humör och din hälsa positivt. Studier visar att en lång kram minskar stresshormoner och sänker blodtrycker. Vad kan passa bättre en kall vinterdag?